+48 664 319 444
  • szerokość
  • profil
  • średnica
  • producent
Jak wybrać opony do odpowiedniego typu wyścigu? Przegląd opon wyścigowych.
Dodane 2024-10-04 12:49:11

Opony do motorsportu są kluczowym elementem, który decyduje o sukcesie w wyścigu. W świecie rywalizacji na najwyższym poziomie, nawet najmniejsza różnica w przyczepności, trwałości czy zdolności do adaptacji do warunków może przesądzić o tym czy będziesz stał na podium, czy tylko spoglądał, jak zwycięzca oblewa wszystkich szampanem. W przeciwieństwie do standardowych opon używanych na drogach publicznych, te przeznaczone do wyścigów muszą spełniać wyjątkowo wysokie standardy i być dostosowane do specyficznych warunków każdego rodzaju zawodów. To właśnie dlatego wybór odpowiednich opon jest nie tylko kwestią techniczną, ale także strategiczną decyzją, która ma ogromny wpływ na wynik wyścigu.

W tym artykule przeanalizujemy, jak dobrać opony do konkretnych typów wyścigów biorąc pod uwagę takie czynniki jak skład mieszanki gumowej, wzór bieżnika oraz ciśnienie opon. Przyjrzymy się także różnicom między oponami przeznaczonymi do jazdy na suchej nawierzchni a tymi, które sprawdzają się w mokrych warunkach.

Rodzaje opon wyścigowych

 

Opony typu slick

Opony typu slick to opony pozbawione bieżnika. Stosowane są głównie w wyścigach torowych, gdzie liczy się jak największa powierzchnia kontaktu opony z nawierzchnią. Brak rowków w bieżniku pozwala oponie lepiej trzymać się nawierzchni, co znacząco skraca czas okrążenia. Jednak opony typu slick są nieefektywne w warunkach deszczowych, ponieważ nie mają możliwości odprowadzania wody, co prowadzi do aquaplaningu. Dodatkowo, opony typu slick mogą poruszać się tylko i wyłącznie po przygotowanej nawierzchni, gdzie nie zalega żaden żwir piach czy błoto. Używa się ich na suchych torach czy w wyścigach górskich, gdzie nawierzchnia jest specjalnie przygotowywana.

Nasza rekomendacja:

  • Yokohama A005
  • Kumho S700

Opony deszczowe

W przeciwieństwie do opon slick, opony deszczowe, tzw. “Wet” posiadają głęboki bieżnik z rowkami, które są zaprojektowane tak, aby efektywnie odprowadzać wodę spod opony. Dzięki temu znacznie redukują ryzyko aquaplaningu i zapewniają lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni. Opony deszczowe są wykorzystywane zarówno w wyścigach torowych, jak i rajdach, gdy warunki atmosferyczne stają się nieprzewidywalne. Ich bieżnik często posiada specyficzny wzór, który maksymalizuje odprowadzanie wody, co pozwala na utrzymanie kontroli nad pojazdem w trakcie deszczu.

Kolejnym istotnym aspektem jest dobór mieszanki opon deszczowych, która ma znaczący wpływ na przyczepność, szczególnie w zależności od temperatury i rodzaju asfaltu użytego do budowy toru. Warto pamiętać, że wyróżniamy różne typy opon deszczowych: na tor, do rajdów oraz opony typu intermediate. To rozróżnienie jest kluczowe, ponieważ rajdowe opony deszczowe, tzw. „wety”, muszą być bardziej wytrzymałe ze względu na obecność zanieczyszczeń, takich jak kamienie czy żwir, które mogłyby uszkodzić delikatniejsze opony torowe przeznaczone wyłącznie do jazdy po czystych nawierzchniach.

Nasza rekomendacja:

Opony deszczowe na tor:

  • Yokohama A006
  • Kumho W700

Opony semi-slick

Opony semi-slick to hybryda między oponami slick a tymi z bieżnikiem. Mają one minimalne rowki, które zapewniają pewien poziom odprowadzania wody, ale jednocześnie oferują znacznie lepszą przyczepność niż standardowe opony z bieżnikiem. Z racji ich uniwersalności, stosowane są w różnych typach wyścigów, zaczynając od imprez typu time attack, KJS czy na drifcie kończąc, a przystępna cena sprawia, że jest to idealny wybór na początek przygody z motorsportem. Dzięki często występującej homologacji E4, na takiej oponie możemy poruszać się po drogach publicznych. Co to oznacza? A to, że zmniejszamy koszty uczestnictwa w zawodach czy usprawniamy naszą logistykę. Nie musimy płacić za wynajem lawety, a na tor dojedziemy prosto z naszego garażu.

Nasza rekomendacja:

  • Yokohama A052
  • Kumho v70A
  • Nankang CR-S
  • Westlake Sport RS

Opony rajdowe na asfalt

Opony rajdowe na asfalt w porównaniu do opon torowych, muszą być bardziej wszechstronne, ponieważ rajdy na asfaltowych drogach odbywają się często na mniej idealnych, nierównych nawierzchniach. Opony te w przeciwieństwie do slicków posiadają bieżnik, lecz nadal posiadają sporo “mięsa”, aby zapewnić duży obszar kontaktu z nawierzchnią. Ważnym elementem jest także odpowiednia mieszanka gumy, która musi zapewniać dobrą przyczepność zarówno na gorącym, suchym asfalcie, jak i w wilgotnych warunkach przy odcinkach wynoszących średnio od 10km do 50km (rekord wynosi 80km Rajd Meksyku 2016r). W przypadku zmieniającej się pogody, zawodnicy często muszą decydować między oponami na suchy asfalt a specjalnymi oponami na deszcz, które posiadają głębszy i bardziej rozbudowany bieżnik do odprowadzania wody.

Nasza rekomendacja:

  • Kumco TM02
  • Kumho C03

Opony rajdowe szutrowe

Opony rajdowe szutrowe są przystosowane do jazdy po luźnych nawierzchniach, takich jak żwir, piasek i szuter. Ich bieżnik jest znacznie bardziej agresywny niż w oponach asfaltowych, z wyraźnymi, szerokimi rowkami i wystającymi elementami, które zapewniają lepszą trakcję na niestabilnej nawierzchni. Często opony szutrowe mają dodatkowe wzmocnienia boków, co chroni przed uszkodzeniami spowodowanymi ostrymi kamieniami lub innymi przeszkodami na trasie. Te opony muszą nie tylko zapewniać dobrą przyczepność, ale również być wytrzymałe, aby sprostać trudnym warunkom rajdów szutrowych. Mieszanka gumy w oponach szutrowych jest twardsza niż w oponach asfaltowych, co zapewnia im większą odporność na zużycie w trudnych warunkach, jednocześnie zachowując elastyczność potrzebną do pracy na luźnej nawierzchni.

Nasza rekomendacja:

  • Yokohama A053L
  • Yokohama A053R

Opony typu intermediate to rozwiązanie stosowane w motorsporcie, stworzone do radzenia sobie z pośrednimi warunkami pogodowymi – gdy nawierzchnia jest zbyt mokra dla opon typu slick czy semi-slick, ale jednocześnie nie na tyle wilgotna, by używać pełnych opon deszczowych. Opony te zapewniają odpowiednią przyczepność na mieszanych nawierzchniach, kiedy tor lub odcinek jest częściowo suchy, a miejscami mokry. Dzięki specjalnej mieszance gumy i umiarkowanemu bieżnikowi, opony intermediate oferują dobrą trakcję w niejednoznacznych warunkach pogodowych, co czyni je kluczowym elementem strategii wyścigowej.

Jednym z największych atutów opon intermediate jest ich zdolność do szybkiego nagrzewania się, co pozwala na osiągnięcie optymalnej przyczepności na wilgotnej nawierzchni. W porównaniu do opon deszczowych, bieżnik opon intermediate jest mniej głęboki, co pozwala na zachowanie lepszej przyczepności na bardziej suchych odcinkach toru. Jednakże, na całkowicie suchym torze mogą szybciej się zużywać, tracąc swoją efektywność.

Nasza rekomendacja:

  • Kumho TW02

Jaką mieszankę wybrać?

Aby dobrać odpowiednią mieszankę opon, nie można kierować się wyłącznie jej przyczepnością. Należy uwzględnić również inne czynniki, takie jak rodzaj nawierzchni, temperatura, warunki pogodowe oraz długość wyścigu. Mieszanka, która sprawdzi się w krótkim, 2,5-kilometrowym wyścigu górskim w upalny dzień na gładkim asfalcie, może być nieodpowiednia w przypadku 15-kilometrowego rajdu po dziurawym, szorstkim asfalcie w wiosenny dzień o temperaturze 18 stopni. W takiej sytuacji trzeba rozważyć zastosowanie innej opony.

Ogólna zasada jest taka:

  • Miękka mieszanka to więcej przyczepności, ale mniejsza trwałość.
  • Twarda mieszanka to mniej przyczepności, ale większa trwałość.

Ciśnienie opon a osiągi

Ciśnienie w oponach wpływa na ich sztywność, a tym samym na sposób, w jaki pojazd zachowuje się na trasie.

W wyścigach torowych, gdzie warunki są bardziej stabilne, precyzyjna kontrola ciśnienia jest kluczowa, aby zapewnić optymalne osiągi. W rajdach, gdzie nawierzchnia zmienia się dynamicznie, odpowiednie ciśnienie opon musi być dostosowane do warunków – luźne nawierzchnie mogą wymagać niższego ciśnienia, aby zwiększyć przyczepność, podczas gdy na twardszych odcinkach wyższe ciśnienie może poprawić stabilność i wytrzymałość opon.

Wysokie ciśnienie sprawia, że zmniejszają się opory toczenia, oraz zwiększa się sztywność boku opony, co zapobiega pływaniu w zakręcie. Skutkuje to większą responsywnością i lepszą stabilnością w zakrętach. Zbyt wysokie ciśnienie może powodować, że opona będzie zbyt twarda, co zmniejszy powierzchnię kontaktu z nawierzchnią i obniży przyczepność.

Z kolei zbyt niskie ciśnienie sprawia, że opona staje się zbyt miękka, co może prowadzić do jej nadmiernego nagrzewania się, szybszego zużycia czy pływania i niestabilności w zakrętach. W najgorszym wypadku, zbyt niskie ciśnienie w połączeniu ze zbyt dużymi siłami działającymi na oponę, może sprawić, że opona spadnie z felgi.

Należy pamiętać, że więcej nie zawsze znaczy lepiej. Ciśnienie w oponach powinno być odpowiednio dobrane, aby znaleźć optymalną wartość. Ciśnienie w zimnych oponach ustawia się nieco poniżej poziomu docelowego, ponieważ wzrośnie ono w miarę nagrzewania się opon podczas jazdy. Realne ciśnienie mierzymy na tzw. “gorącym ciśnieniu”.

Podsumowanie

Twój wynik jest ściśle skorelowany z tym jakie gumy wybierzesz. Niezależnie od tego, czy ścigasz się na suchym torze, mokrej nawierzchni, czy na szutrowych trasach rajdowych, u nas znajdziesz idealne opony, które zapewnią Ci najlepsze czasy i maksymalną przyczepność. Sprawdź naszą ofertę opon slick i semi-slick i zwiększ swoje szanse na pudło!

Najnowsze na blogu
RacingTires.pl - opony sportowe • ul. Logistyczna 4 • Bielany Wrocławskie Copyright 2020-2024 by RacingTires.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone